Dincolo de a fi un indicator al puterii financiare, comportamentul de shopping ilustreaza personalitatea individului si standardul sau de viata, in general.

S-au alcatuit, desigur, clasificari si tipologii in functie de modul in care oamenii fac cumparaturi, ce cumpara, de unde, ce calitati trebuie sa intruneasca bunurile achizitionate, ce trasaturi ale acestora influenteaza decizia de a cumpara si care este profilul cumparatorului raportat la statusul social si potenta financiara.

Se disting, din aceasta perspectiva, patricienii, segment alcatuit dintr-un numar restrans de indivizi, situati in varful piramidei sociale, care concentreaza resurse insemnate. Acestia se cunosc intre ei, sunt constienti de propria putere ca si de a celorlalti, nu simt nevoia sa epateze si nici nu au nevoie de asa ceva pentru a se remarca. Pentru acest tip de cumparatori primordiala este calitatea in forme simple, lipsite de ostentatie, prefera produsele de nisa, realizate “pentru cunoscatori”, locatiile discrete, evitand, in general, stridentele de orice fel.

La polul opus acestora se situeaza parvenitii pentru acestia trasatura definitorie a produselor fiind stralucirea. Pentru ei nimic nu e prea mult, nimic nu e suficient de vizibil. Obiectele achizitionate trebuie sa transmita in modul cel mai agresiv si cel mai rapid maximum de informatie in legatura cu statusul lor financiar. Pentru acestia nu extista stil, nu exista spatiu sau timp; toate dimensiunile sunt concentrate intr-una singura iar aceasta vorbeste despre bani. Desigur, acestia vor opta pentru locatiile supraaglomerate, purtand nume rasunatoare, pentru ei este important sa aiba public numeros atunci cand fac cumparaturi.

Ingamfatii au sau nu posibilitatile financiare proportionale cu standardul pe care il afiseaza. Acestia vor atrage mereu atentia marcii produselor pe care le poarta, din ce loc (celebru!) le-au achizitionat, cat au platit pentru ele, langa ce personalitati au stat. Ei nu exista in sine, au permanent nevoie de asocieri si raportari pentru a se valoriza. De cele mai multe ori apeleaza la falsuri pentru ca ori nu-si permit produsele veritabile, ori sunt prea zgarciti pentru a le cumpara.

Cei fara bani reprezinta, probabil, segmentul cel mai numeros insa in cadrul acestuia se disting doua “subspecii”: cei fara bani si fara pretentii, carora nu le pasa ce cumpara daca este foarte ieftin- si cei cu posibilitati modeste dar care aspira sa-si depaseasca conditia si care prefera lucruri mai putine dar de o calitate indiscutabila. Distinctia intre cele doua categorii este determinata de nivelul de educatie.

Desigur ca aceste tipologii nu exista apriori, ca ele interfereaza si difuzeaza, astfel incat vei putea vedea patricieni cazand in penibil in stil mare dupa cum am vazut de atatea ori oameni modesti evidentiindu-se ca veritabile repere de stil. Pana la urma, fie ca esti, in viata de fiecare zi, “un rege” – sau un muritor de rand, ca te rasfeti in fiecare moment – sau o singura data in viata, cat timp te respecti pe tine insuti si pe ceilati, poti spune ca ai accesat, cel putin la nivel teoretic, casta patricienilor.

Gina Butiuc

fashion designer

Lasa un comentariu:

*

Your email address will not be published.