“Slabeste fara efort!”, “Construieste-ti un look de diva cu …!”, “X trucuri pentru…” – si iluzia ca vei ajunge pe covorul rosu al vietii repede, fara efort, in timp ce te uiti la televizor, prinde cu usurinta contur. Din mesaje sunt excluse munca, educatia, performanta de orice fel, disciplina, actiunea planificata si, in general, orice presupune o implicare intelectuala si de vointa. Sigur, prea putini sunt revoltati – fiindca cele care ar putea fi sunt prea ocupate sa-si construiasca viata, si prea putini barbati si-ar pune problema ca exista si femei altfel. Insa intre asteptari, impresia subiectiva asupra propriei persoane si perceptia obiectiva se interpune “detaliul” deloc neimportant al realitatii. Iar efectul intoxicarii cu mesaje comerciale, al sloganelor si al “literaturii” glossy ajunge la un moment dat in unghere atat de profunde ale sinelui feminin incat efortul inlaturarii daunelor e … incomensurabil.

O tanara m-a intrebat odata daca sa-si cumpere un anumit produs cosmetic, pe care l-a vazut intr-o reclama si mi-a reprodus partial sloganul. M-am simtit transportata in zona crepusculara in care salasluiesc victimele marketingului adresat femeilor si mi-am spus ca am ocazia de a salva una. Dupa cateva minute de explicatii si exemple, de incursiune in publicitate si in substraturile reale ale acesteia – si ale produselor, dupa ce am surprins cu incantare in ochii ei sclipirea unei sinapse,  am revenit brutal in derizoriul comertului cu produse pentru femei: deci, sa cumpar…? Incercam sa evaluez nivelul de intoxicare mentala a unei serii de generatii de femei concomitent cu aprecierea performantelor in promovarea produselor: excelente performante! Performante ce nu au sanse sa scada atata vreme cat campaniile de promovare sunt construite pe nivelul scazut de educatie a femeilor, pe instabilitatea lor emotionala, pe gradul redus de vointa si implicare in luarea deciziilor, pe pasivitatea acestora in raport cu dezvoltarea personala – deci, pe un potential urias de manipulare a unei mase enorme de potentiali cumparatori.

Citeste, fa sport, fa-ti planuri de viitor, urmeaza-le activ si cu implicare, respecta-i pe cei care sunt actori ai propriei lor evolutii: lucrurile bune sunt pretioase si trebuie sa depui efort pentru a le obtine. “Covorul rosu” e in casa ta, in biroul tau, e acolo unde esti tu – dar pentru a accede acolo trebuie sa meriti. Daca nu crezi ca e asa, sigur nu ai ajuns pana la finalul acestui articol.

Gina Butiuc

fashion designer

Lasa un comentariu:

*

Your email address will not be published.