COSTUM-BESPOKE-GINABUTIUC

Termenul bespoke isi are originile in indepartatul ev mediu, fiind pentru prima data citat ca bespeak la 1583 in  Oxford English Dictionary , ulterior devenit bespoken, sensul cuvantului fiind acela de a fi realizat asa cum a fost spus, comandat, ordonat. Ulterior, termenul a fost asimilat oricarui produs exclusivit realizat „la comanda” sau personalizat, fie ca vorbim despre articole vestimentare, bijuterii, incaltaminte ori accesorii, masini sau chiar aplicatii sau software personalizat. Insa secolul XXI  a adus cu sine consacrarea termenului in modul particular in care este folosit in expresia costum bespoke desemnand acel tip de imbracaminte ce a fost realizat in mod expres pe masurile clientului, toate detaliile fiind individualizate.

In piramida luxului, produsele bespoke ocupa cel mai inalt nivel, fiindu-le atribuit un procent extrem de redus din piata in primul rand datorita raritatii si, in al doilea – dar nu ultimul – rand, datorita pretului. De regula, produsele bespoke sunt destinate cunoscatorilor, acelui tip particular de client ce detine in primul rand gradul de educatie necesar pentru a aprecia si identifica aceste produse si pe creatorii lor, educatie ce vine ambalata intr-un standard de viata corespunzator. Acest tip de consumator este unul discret, ce nu epateaza si nu este caracterizat de nimic ostentativ – el nu are nevoie de lucruri pentru a se identifica; obiectele ii servesc pentru a aduce calitate, confort si un ridicat nivel estetic in viata sa. De aceea produsele si serviciile bespoke nu vor fi comercializate niciodata in marile centre comerciale. 

Nu in ultimul rand, experienta bespoke presupune ca fiecare client sa fie tratat personal  de insusi creatorul produselor respective. Este prima si ultima „porunca” in „Biblia” serviciilor exclusiviste. 

Deseori expresia „made to measure” este folosita, in mod gresit,  pentru a denumi un costum realizat la comanda. Tradus ad  literam , „made to measure” are semnificatia „facut pe masura”. Insa acest lucru nu este sinonim cu un costum realizat la comanda si, cu atat mai putin, cu un costum bespoke; este doar o strategie de marketing ce vizeaza in primul rand atingerea vanitatii clientului prezumat care, de cele mai multe ori, nu-si permite un costum bespoke insa doreste sa aiba sentimentul ca este la acel standard. De cele mai multe ori brandurile made to measure pot fi gasite in mall-uri sau in zone cu trafic intens, avand un marketing agresiv ce incearca sa distraga atentia de la esenta termenului folosit. Produsele va vor fi „aduse”, acesta fiind un prim indiciu care ar putea atrage atentia asupra faptului ca nu sunt lucrate pentru dvs. De asemenea, in multe magazine made to measure veti gasi expuse masini de cusut vechi in scopul de a crea iluzia de articol manufacturat. In Atelierele ce realizeaza cu adevarat costume la comanda veti gasi costume in diverse stadii de lucru, asa cum se prezinta ele la probe, aceste ateliere neavand nevoie sa va arate masini de cusut de muzeu pentru a va convinge. 

Costumul made to measure este un costum de serie, de o calitate variabila, ce are ca trasatura distinctiva faptul ca este ajustat pe masura clientului chiar de catre producator. De aici termenul folosit. Daca ati intrat in astfel de magazine, ati putut remarca procedura pe baza careia se realizeaza acest lucru. Clientul este pus sa probeze diverse marimi iar prin raportarea la acestea se vor opera ajustarile, eventual vi se vor lua masuri intr-un mod sumar. Intr-un astfel de magazin rareori exista un croitor, cel care se ocupa de client fiind un consilier de vanzari. Desigur, aveti posibilitatea de a alege stofa din cateva variante in care modelul ales se produce. In final, veti avea un costum de serie ce a fost „personalizat” prin alegerea stofei si, eventual, a unor detalii ori accesorii (de aemenea, dintre variantele existente in productie) si caruia i s-au facut ajustari pe care altfel ar fi trebuit sa le faceti pe cont propriu. Nu veti proba costumul in faze intermediare, la care sa se opereze modificari. In mod logic si de bun-simt, pretul unui costum made to measure trebuie sa fie mult mai mic decat al unui costum bespoke. 

Cel mai usor – si onest – e sa folosim termenii cu intelesul lor real, insa pentru a putea face acest lucru e important sa-l cunoastem.

 

Gina Butiuc

fashion designer

sursa foto: arhiva personala

Write a comment:
*

Your email address will not be published.

Pin It on Pinterest

Share This